SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Wednesday, 30 May 2012

KOSA KATA DAN UNGKAPAN DALAM PENULISAN KARANGAN


FRASA UNTUK PENDAHULUAN
1.Sejak akhir-akhir ini....telah menjadi......yang mendapat perhatian ramai
2.Dalam menempuh pawana globalisasi yang penuh dengan kokurensi sengit ini
3.Dalam alaf  baru yang seba canggih dan moden ini
4.Isu ini hangat diperkatakan oleh masyarakat dan meniti dari bibir ke bibir.
5.Isu ini sering diperdebatkan oleh pelbagai pihak sama ada di warung-warung kopi atau di peringkat persidangan parlimen.
6.Isu yang semakin bermaharajalela ini tidak seharusnya dipandang enteng
7.fenomena yang sering menjadi bualan hangat
8.Saban tahun, isu lapuk ini terus dibincangkan tanpa satu solusi yang benar-benar kukuh dan berkesan
9. Persoalannya apakah resipi yang digunapakai?
10.Pada hakikatnya, ………… mendatangkan pelbagai kemaslahatan kepada kita semua
11.Pascakemerdekaan Malaysia telah menyaksikan pembangunan dan kemajuan negara daripada pelbagai aspek.  Namun begitu, pada era ledakan teknologi maklumat yang penuh dengan pancaroba ini, acap kali kedengaran isu-isu
12.Sireh berlipat sireh pinang,
     Sireh dari Pulau Mutiara;
     Pemanis kata Selamat Datang
     Awal Bismillah pembuka bicara.


FRASA UNTUK FAKTOR/PUNCA
1.Jika ditelusuri
2.merupakan faktor perdana 
kemelut  ini turut dikaitkan dengan
Sudah terang lagi bersuluh, ……………..berpunca daripada

FRASA UNTUK KESAN
1.Sudah terang lagi bersuluh
2.Sementelahan itu pula, tidak dapat dinafikan bahawa
3.Implikasinya/impaknya
4.Rentetan itu
5.Natijahnya
6.Akibatnya
7.Ghalibnya
FRASA UNTUK KEPENTINGAN/FAEDAH
1.Sudah terang lagi bersuluh
2.Sementelahan itu pula, tidak dapat dinafikan bahawa

FRASA UNTUK LANGKAH/CARA MENANGANI
1.Persoalannya, apakah langkah drastik yang perlu diambil untuk mengatasi komplikasi ini?
2. Jawapan pertama, pastinya peranan yang yang dimainkan oleh ........( Cth. Pihak kerajaan – Sebagai kemudi negara, badan berwajib seharusnya bertindak tegas..)
3. Antara langkah lain yang boleh diambil ialah….
4.Langkah-langkah tersebut akan lebih berkesan sekiranyaq disokong oleh tulang  
    belakang negara iaitu rakyat sendiri.
5. Oleh sebab masalah ini semakin serius, pihak-pihak yang bertanggungjawab haruslah memberi    perhatian yang khusus agar tidak berlarutan
6. ………. turut memainkan peranan penting selain......
7. Jadi, sejajar dengan ….
8.   ………merupakan tapak kedua selepas…. yang boleh membina benteng pertahanan jiwa…
9. Dalam menangani fenomena……
10. ……menjadi tunjang kejayaan dalam usaha ……
11. Sebagai.......memainkan peranan yang penting dalam menangani....
12.Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya
17. Selain itu, selaku tunjang utama….haruslah membuka mata.
18.Peribahasa” sebesar rumah, bermula dengan seketul bata” mengajar kita bertindak sejak akar umbi lagi……
19..........juga merupakan alternatif dalam usaha......
20.      merupakan hospital yang paling anggun bagi.......
21.Salah satu alternatif
22.Penawar mujarab
23.merupakan mekanisme terbaik
24.Sebagai langkah proaktif
25.merupakan wahana  yang  cukup ampuh
26.merupakan satu langkah komprehensif
27.mengambil langkah proaktif menyusun strategi
28.Pelan tindakan yang sesuai dan bersinergi perlu dirancang
29.Dalam usaha membendung 
30.Langkah efektif harus diambil untuk
31.Salah satu modus operandi
32.Sudah terang lagi bersuluh
33.penawar yang paling mujarab
34.mengatur strategi dan prakarsa
                                                                   FRASA UNTUK AYAT HURAIAN
1.Hal ini dikatakan demikian kerana    (why/mengapa---menyatakan sebab)
2.Bertitik tolak daripada manifestasi itu( what/apa....menyatakan tindakan)
3.Impaknya (menyatakan kesan daripada tindakan)......anak-anak/remaja/saya/masyarakat.(who/siapa)

           FRASA UNTUK AYAT PENEGAS
1.Hakikatnya,
2.Ironinya,
3.Izhar
4.Tuntasnya
5.Pendek kata
.6.Nyatalah bahawa, tindakan drastik daripada…..mampu menamatkan konflik yang menghantui
.6.Pendek kata, usaha ……tidak akan tercapai tanpa sokongan padu dan komitmen penuh segenap lapisan masyarakat, bak kata pepatah’ tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi’
7.Realitinya, ............. merupakan instrumen yang paling efektif
8.Jadi, tepuklah dada tanya selera,
9.Tuntasnya, hospital yang paling anggun bagi merawat


FRASA UNTUK MENYATAKAN BUKTI
1.Bukti yang konklusif
2.Mengikut kajian
3.Dalam satu kajian yang dijalankan
4.Bukti yang relevan

FRASA UNTUK BAHAGIAN PENUTUP
1. Konklusinya,………merupakan tanggungjawab setiap rakyat.  Kita sepatutnya berkerjasama untuk……dan mengemudi negara kita ke arah yang lebih cemerlang, gemilang, dan terbilang di persada dunia bak kata pepatah. ‘bersatu teguh bercerai roboh’
2.Kesimpulannya, pemangkin kepada kejayaan.....adalah hasil kerjasama dan usaha gigih daripada
3.Kesimpulannya, marilah kita renungi beberapa peribahasa Melayu yang menggalakkan kita untuk bersatu padu. Antaranya termasuklah “ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni”,”hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”,”seperti aur dengan tebing”, “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing” dan banyak lagi. Jadi, untuk membendung ..........di negara ini. Maka sumbangan dan peranan semua pihak adalah penting
4.bak kata  peribahasa sediakan payung sebelum hujan.
5.mengambil pendekatan bagai  menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
6.bak kata peribahasa berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
7.terus menjadi ancaman seperti api dalam sekam
8.Di mana ada kemahuan di situ ada jalan
9.Sikap ‘melepaskan batuk ditangga’ harus dikikis
10.Sudah tiba masanya untuk kita tidak menuding jari kepada sesiapa.
11.Kita seharusnya berganding bahu
12.mengambil langkah sederap
13.mampu mengadunkan satu kombinasi usaha yang cukup padu
14.Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk berganding bahu, berpimpin tangan dan bersatu padu........
15.Konklusinya, pembabitan pelbagai pihak
.16.Menerusi usaha bersepadu daripada pelbagai pihak..
17.resipi dan ramuan yang diadun mesra
18.Usaha yang istiqamah, proaktif, dan pragmatik memerlukan  iltizam dan komitmen semua pihak.
19.Sebagai intiha
20.Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
21.Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

12 comments:

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.